MOBILLogga-umegallery

HUR BEHANDLAR VI DIN PERSONLIGA INFORMATION?
När du handlar från en webbutik, vår eller någon annan, så lämnar du ifrån dig information om dig själv. Var du bor, vilken e-postadress du har och vad du handlar. Här beskriver vi hur vi hanterar dina personuppgifter.
Grunden i allt vi gör är att behandla våra kunder som vi själva vill bli behandlade, alltid. Det gäller även när det kommer till information. 

Vi hoppas att du känner dig trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter och vill fortsätta handla din fotokonst hos oss. 
GDPR - DINA RÄTTIGHETER
General Data Protection Regulation är en EU-förordning som reglerar hur vi får behandla personuppgifter. Den ersätter PUL (personuppgiftslagen) från och med 25 maj2018.

Du kan läsa mer om lagen och dina rättigheter på Datainspektionens hemsida.
SAMMANFATTNING AV VÅR INFORMATIONSHANTERING
Vi samlar in så lite information som möjligt. Den information vi samlar in är den information som krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande mot dig och för att du ska kunna fullgöra ditt åtagande mot oss (alltså betala för din beställning). 

När du betalar med kort krävs det att du uppger ditt kreditkortsnummer. Det går via en säker server och Payson sköter kortbetalningar åt oss.
Dessutom behöver vi såklart veta vilka produkter du beställer och vi behöver din e-postadress och telefonnummer för att kunna kontakta dig med leveransbesked, ändrad information osv.
HUR ANVÄNDER VI DEN HÄR INFORMATIONEN?
Vi använder informationen för att expediera din beställning. Vi använder din e-postadress för att kunna skicka information till dig om du begärt det. 
VARFÖR SPARAR VI INFORMATION?
Vi sparar information av bokföringstekniska skäl. Vi behöver kunna redovisa underlag för skattemyndigheten. 
TA BORT DIN INFORMATION FRÅN VÅR DATABAS
Den information vi sparar finns bara som underlag för den ekonomiska transaktionen och behålls av legala skäl och kan därför inte raderas. 
Har du frågor är du välkommen att kontakta oss på butik@svenskfotografi.se
VILKA SYSTEM HAMNAR DINA UPPGIFTER I?
När du handlar hos oss går din order igenom flera steg för att vi ska kunna behandla och skicka dina varor till dig. 

Följande system/leverantörer jobbar vi med och din information kan komma att behöva behandlas av några av dessa. 
Hemsida24 - vår webshopslösning
Speedledger - vårt bokföringssystem
Nordea - om du betalar med faktura.
Payson - om du betalar med kort eller internetbank.
Postnord - om vi skickar din leverans med med Postnord.
DHL - om vi skickar din leverans med med DHL
Hemsida24 - domän och mailhanteringssystem
Loopia - domän och mailhanteringssystem
One.com - mailhanteringssystem
Vid köp av böcker lämnas köparens adress ut till resepktive bokleverantör.

Vi använder ett system för vår webshop som heter Hemsida24. Det är en databas där våra produkter, våra sidor med text och allt annat (inklusive den här sidan) du ser i webshopen finns samlade.

I beställningen finns information om vilka produkter du köpt av oss, hur du betalat (men ingen information om kreditkort, personnummer eller liknande) samt adressen vi ska skicka varorna till. 

Här kan vi också spara och lägga in mailkonversationer kopplade till beställning och byten. Syftet med detta är att ge dig som kund bättre service. 

FAKTURA, KORT OCH INTERNETBANK
När du kommer till kassan måste du betala för dina varor. Där kan du välja mellan flera olika betalsätt. Beroende på betalsätt kommer en extern betalningsfömedlare få information om ditt köp.

Har du frågor kring hur faktura och Swish behandlar din information måste du kontakta betalningsförmedlaren och för Swish din bank. 

Vi sparar den här information i enlighet med bokföringslagen eftersom informationen är underlag för en ekonomisk transaktion. 

SPEEDLEDGER- BOKFÖRING
Vi använder programmet Speedledger för bokföring. Från Speedledger tar vi ut fakturajournaler som används som bokföringsunderlag. I fakturajournalerna finns namn på köparen, fakturanummer och belopp. 

Vi sparar informationen i enlighet med bokföringslagen där man kan läsa följande: "De ska bevaras fram till och med det sjunde året efter utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades."

COOKIES
Vi använder cookies. Det gör vi för att kunna lagra dina varor i din varukorg.
Vi använder dessutom Googles tjänster "Google Analytics" och "Google Remarketing". Även dessa tjänster använder cookies. Här kan du läsa mer om vad det betyder för dig.
INFORMATION TILL ANDRA AKTÖRER
Vi lämnar aldrig ifrån oss din information till någon annan (utom ovan nämnda som krävs för att fullgöra vårt åtagande mot dig). 

Undantag görs om vi av någon anledning är tvingade enligt lag eller domstolsbeslut.
DINA RÄTTIGHETER
Du har flera rättigheter i och med GDPR. Vi har alltid respekterat våra kunder så för oss spelar det inte så stor roll förutom att det nu är lagkgrav. 

Du har rätt att bli bortglömd/raderad. 
Du har rätt till registerutdrag.
Du har rätt att få eventuella uppgifter rättade.
Du har rätt till dataportabilitet.
Du har rätt att återkalla ditt samtycke för behandling av uppgifter. 
Du har rätt att inge eventuella klagomål angående behandlingen av personuppgifter til Datainspektionen.