MOBILLogga-umegallery

KÖPVILLKOR UMEGALLERY OCH PRINTSTUDIO KLAS SJÖBERG

UMEGALLERY drivs av företaget Klas Sjöberg, organisationsnummer 7102234635, Näckens väg 12, 907 53 Umeå, Sverige

VIKTIGT OM DINA PERSONUPPGIFTER
Från och med den 25 maj 2018 ersätter GDPR (General Data Protection Regulation) den svenska personuppgiftslagen. GDPR är ett omfattande regelverk för hur vi som e-handlare får behandla dina personuppgifter. 

I och med att du handlar hos oss så godkänner du vår behandling av dina personuppgifter. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina uppgifter i vår Privacy Policy.

I korthet kan våra policy beskrivas på följande sätt:
Vi samlar bara in nödvändig information för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig. 
Vi delar inte ut dina uppgifter till tredje part om det inte krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig (exempelvis så får DHL dina uppgifter för att kunna skicka hem varan till dig) och för att möta ställda lagkrav på bokföring. 
Vi sparar bara den information som krävs enligt lag och för att kunna ge så bra service som möjligt. 

Har du frågor kring dina personuppgifter kan du kontakta oss på printstudio@klassjoberg.se
1. Köp 
Vid beställning träffas avtal om köp först när umegallery bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas senast 24 timmar efter att beställning mottagits av umegallery. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Alla bilder printas och granskas av umegallery och vår printstudio Klas Sjöberg i Umeå. Innan vi påbörjat arbetet med din beställning kan kunden utan kostand häva köpet.
2. Priser
I priserna ingår moms med 25 %. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som umegallery inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet. 
3. Frakt 
Fraktkostnaden ingår i priset. Den färdig printen genomgår noggran kvalitetskontroll och embaleras i rör för säker leverans.
4. Betalningsalternativ/betalningsvillkor
4.1 Faktura
Avgiften för att betala mot faktura är 0 kronor. Vid fakturabetalning skall fakturan betalas innan vi producerar beställd print.
4.2 Kort och internetbank
Betalning med Payson. Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett PaysonKonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik. Payson startade 2004 i Sverige och flera miljoner personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet. Läs mer om Payson här: www.payson.se
5. Leveranser
Beställningar som görs före klockan 12.00 på helgfri vardag behandlas samma dag och levereras normalt inom 3-5 dagar inom Sverige. Undantaget "Exclusive edition" som kan ha längre leveranstid, då de skall signeras av konstnären före leverans
Vi reserverar oss för slutförsäljning, tex vid begränsade upplagor. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om varan är slutsåld. Paketen levereras av DHL eller annan transportör till utlämningsställe eller skickas som post. 
6. Transport 
Umegallery ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss. 
7. Skadade varor 
När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt.  Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till printstudio@klassjoberg.se
8. Ångerrätt och öppet köp
Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd ej öppnad och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten. 
9. Reklamationer 
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss helst via e-post printstudio@klassjoberg.se innan du skickar något. Lägg med fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss.
10. Återbetalningar 
Återbetalning sker via insättning på konto. Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen.
11. Reservationer 
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan. 
12. Skydd av personuppgifter 
I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice (gärna på e-post printstudio@klassjoberg.se). Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter (se vår privacy policy).   

Under 2018 ersätts PUL av GDPR som är nya dataskyddsregler som gäller inom hela EU. Eftersom vi inte lämnar ut uppgifter till tredje part innebär detta inte någon direkt skillnad mot PUL vad gäller behandling av din information eller vår relation till dig som kund. 

13. Ej uthämtat paket
Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta. 
Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du en administrativ avgift på 250 kr. 
14. Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.